Blaaskanker (1) : vanaf oktober voor het eerst in België een terugbetaling van immunotherapie voor patiënten voor wie chemotherapie het minst gunstig is (2)

Met 2.200 nieuwe gevallen per jaar, is blaaskanker de 5de meest voorkomende kanker bij mannen in België en komt 4x vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. (3) Toch is blaaskanker een kanker waar niet veel over wordt gesproken. Niet verwonderlijk gezien de beschikbare geneesmiddelen in de afgelopen 30 jaar ongewijzigd zijn gebleven. Met de terugbetaling van immunotherapie voor blaaskankerpatiënten die er het ergst aan toe zijn, vanaf oktober voor het eerst in België, kunnen we spreken van een echte ommezwaai. De patiënten met blaaskanker (urotheelcelcarcinoom) die voorheen reeds platinumchemotherapie hebben ontvangen profiteren al sinds juli van immunotherapie. (4)

Een ziekte met een sombere prognose

Blaaskanker, vastgesteld in een vroeg stadium, kan relatief goed behandeld worden, ondanks een hoog terugvalcijfer. Aan de andere kant, bij een gemetastaseerd urotheelcelcarcinoom – een vergevorderd stadium – daalt de mediaan van de gemiddelde levensduur. De gemiddelde leeftijd van deze patiënten is iets meer dan 70 jaar. (5) Op deze leeftijd hebben deze personen niet altijd baat bij chemotherapie. Gemetastaseerde blaaskanker is dus één van de kankers met de laagste overlevingskansen en dus ook één van de grootste uitdagingen voor urologen vandaag.

Immunotherapie: eindelijk een nieuwe en hoopgevende behandeling

Prof. Jean-Pascal Machiels, oncoloog in de universitaire ziekenhuizen van Saint-Luc, legt uit: “Immunotherapie zal vanaf vandaag nieuwe munitie geven en mee de strijd aangaan tegen blaaskanker. Deze therapie is gericht op het immuunsysteem die als het ware wordt gestimuleerd, zodat het zelf de kankercellen gaat aanvallen. Pembrolizumab – immunotherapie anti-PD1 – wordt nu terugbetaald voor patiënten die zonder succes eerder een klassieke behandeling kregen, waaronder onder andere op platina gebaseerde chemotherapie. (6)

Deze immunotherapie is daarnaast ook, in vergelijking met chemotherapie, de enige behandeling die de levensduur van deze patiënten kan verlengen. Zeker na het falen van conventionele behandelingen zoals de eerstelijns chemotherapie op basis van platina. (7)  Bovendien blijkt uit de resultaten dat het aantal sterfgevallen 30% lager ligt in vergelijking met de standaardbehandeling. (7) We zijn verheugd voor al deze patiënten en voor de evolutie van de discipline.”

***

(1) Urotheelcelcarcinoom: het meest voorkomende type blaaskanker (http://www.kanker.be/alles-over-kanker/alle-types-kanker/blaaskanker)
(2) Chemotherapie op basis van cisplatine
(3) Cancer burden in Belgium 2004-2013, Belgian Cancer Registry, Brussels 2015