Behandeling in volle evolutie voor weinig besproken vorm van kanker

12 maart 2020 – Internationale Dag van de Nier

Ondanks dat nierkanker niet dezelfde aandacht krijgt dan borst-, long- of huidkanker, blijft het nog steeds een ernstige ziekte. Nierkanker wordt vaak asymptomatisch en toevallig ontdekt. Echter kan het ook pas laattijdig worden ontdekt, waardoor ongeveer 30% van de gevallen op het moment van diagnose uitzaaiingen vertoont (1). De beschikbare behandelingen voor deze geavanceerde kankers evolueren gelukkig al enkele jaren. Sinds begin maart is de combinatie van twee behandelingen toegankelijk in België. Dat zou het risico op overlijden met bijna de helft verminderen (2).

Nierkanker in België

Met bijna 1800 nieuwe gevallen per jaar is nierkanker de 11de meest voorkomende vorm van kanker in België. Jaarlijks sterven er ongeveer 600 mensen in ons land. Er zijn verschillende soorten nierkanker, niercelcarcinoom is het meest voorkomende (90% van de gevallen) (3).

Voortdurend evoluerende zorg

Indien nierkanker nog niet uitgezaaid is, is een chirurgische ingreep erg efficiënt. Het probleem is echter dat ongeveer een derde van de patiënten al uitzaaiingen heeft op het moment van de diagnose. 30% van die metastasen kunnen ook ontstaan na een curatieve ingreep. Daarnaast is er ook geen systematische screening voor handen. De kanker wordt dus vaak toevallig ontdekt. In het geval van uitzaaiingen wordt een lokale behandeling onvoldoende. Van 2007 tot 2017 waren anti-angiogenese geneesmiddelen de toonaangevende behandelingen van uitgezaaide nierkanker. Het zijn geneesmiddelen die de vorming van nieuwe bloedvaten verhinderen om de tumorgroei tegen te gaan. Daarna toonde immunotherapie, na het mislukken van de orale behandelingen, aanzienlijke verbeteringen van de overlevingscijfers voor patiënten die getroffen werden door nierkanker. Immunotherapie is helaas niet bij alle patiënten even effectief. Recente onderzoeken tonen dat de combinatie van immunotherapie en anti-angiogenese als eerstelijnsbehandeling voor uitgezaaide nierkanker de totale overleving aanzienlijk verhoogt. Zeker in vergelijking met de anti-angiogenese behandelingen, die tot op heden de referentiebehandelingen waren.

Aantal sterfgevallen met bijna helft verminderd

Er wordt een aanzienlijke verbetering vastgesteld met deze combinatie in de eerstelijnsbehandeling: een risico-reductie op mortaliteit van 41% en een vermindering van 31% van het risico op progressie en een ongeziene respons van 60% (4). Van zodra de behandelingen aantonen, zien we een complete remissie (alle ziekteverschijnselen zijn verdwenen) of zelfs (gedeeltelijke) remissies (4). Dat is een echte doorbraak op dit gebied. De goedkeuring van deze nieuwe combinatie van immunotherapie en anti-angiogenesebehandelingen bij gevorderde niercelcarcinomen vormt een belangrijke mijlpaal om patiënten met deze agressieve ziekte te behandelen.

(1) Kankerregister. Nierkanker: Cancer factsheet, kydney cancer. Belgium 2017 : http://kankerregister.org/media/docs/CancerFactSheets/2017/Cancer_Fact_Sheet_KidneyCancer_2017.pdf, geraadpleegd op 17/02/2020.
(2) Brian I. Rini, Pembrolizumab plus Axitinib versus Sunitinib for Advanced Renal-Cell Carcinoma. The New England of Medecine, 01/03/2019: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1816714, geraadpleegd op 17/02/2020.
(3) The American Cancer Society, What Is Kidney Cancer?, 01/02/2020:  https://www.cancer.org/cancer/kidney-cancer/about/what-is-kidney-cancer.html, geraadpleegd op 17/02/2020.
(4) D. Soulières et al. Pembrolizumab Plus Axitinib Versus Sunitinib as First-Line Therapy for Metastatic Renal Cell Carcinoma: Outcomes by IMDC Risk and Sarcomatoid Subgroups of the Phase 3 KEYNOTE-426 Study. Presented at the Kidney Cancer Association (KCA) – 18th International Kidney Cancer Symposium (IKCS) 2019.

Tine Clauwaert TBWA\Pride